Varför så få Victoriamotorcyklar i Sverige?

Fråga: Hej. Hittade en Victoria KR 26 Aero Sport från 1954 nu i höstas. Planerar att göra en lätt renovering på denna bara så att den kommer i gång igen. Har troligen stått stilla sedan 1966. Har sökt lite men det verkar som just Victoriamotorcyklarna är mycket ovanliga här i Sverige. Varför detta?

Söker man istället efter Victoria mopeder så finns det massor av sådana. Även i Tyskland är en Victoria KR 26 Aero Sport mycket ovanlig jämfört med KR 26 Aero. Skillnaden är inte så stor, bara större tank och limpsadel istället för en gubbsadel.

Kalle Pilkrantz

 

Svar: Jag vet inte varför man ser så få Victoriamotorcyklar i Sverige, men kan bara konstatera att jag har samma erfarenheter som Kalle – det är sällan jag möter en Victoria motorcykel på vägarna.

Rent prismässigt låg Victoria KR 26 lågt i 250-kubiksklassen med sina 2120: – – i alla fall 1951. Tittar man på samtida konkurrenter det året med samma motorstorlek så hittar man följande:

  • BMV R25 (4-takt):                      2950: –
  • Ardie B250 (2-t):                         2680: –
  • Gillette-Herstal (2-t):                  2550: –
  • TWN BDG 250 (2-t):                  2500: –
  • Svalan 50/51 (4-t):                       2355: –
  • JAWA 250 (2-t):                         2135: –
  • Victoria Aero (2-t):                    2120: –
  • BSA C11 (4-t):                            2075: –

Anledningen till att så få Victoriamotorcyklar letat sig hit kan ju bero på att importören AB Motor-Service inte låg på så hårt för att ta hit dem.

Jim Lundberg

Rulla till toppen