Fråga: Hej! Har en Husqvarna Flinta 2-växlad där M6-gängan i motorblocket för oljepluggen är trasig. Funderar på att gänga upp till M8x1,25. Eller är det bättre att sätta in en gänginsats M6? Funderar också på vilken bricka det skall vara till pluggen.
Mvh Mattias
Svar: Det är nog hugget som stucket hur du fixar gängan. Fördelen med en M8-plugg är väl att det går aningen fortare att tappa ur oljan vid oljebyte. Godset är 10 mm tjockt i Flintans kåpa där avtappningspluggen sitter och då går det förstås utmärkt med att dra in en insatsgänga av typen Helicoil eller Recoil. Är det tunt gods kommer gängspiralen att sticka ut på insidan.
När man köper insatsgängor kan de ofta ha kryptiska benämningar som ”M6x1D” eller ”M6x1,5D” också vidare. Det är inte gängstigningen sam avses utan det är längden på gängspiralen när den sitter på plats. Gängspiralen har ju större diameter än hålet för att sitta stadigt vilket också innebär att den blir längre när den trycks ihop.
”1D” betyder att spiralen blir 1 gånger gängdimensionen på plats, alltså 1 x 6 = 6 mm lång. Står det ”1,5D” så blir spiralen 1,5 x 6 = 9 mm lång i hålet. Den senare borde vara perfekt i Flintan med sitt 10 mm djupa hål. Det som är väldigt viktigt – oavsett vilket gänga det blir – är att hålet borras och gängas exakt i 90 graders vinkel. Annars kommer inte skruvens skalle att täta mot kåpan. Brickan kan vara av aluminium, glödgad koppar eller av fiber – den senare är aning med formbar än metallbrickorna.
Jim Lundberg




