Fråga: Hej! Har en Crescent 1189 med en sachsmotor som har problem med kopplingen då den inte frikopplar när man ska lägga i växel. Kopplingsarmen dras ut hela vägen men den frikopplar inte. Vad kan vara felet?
Anton Johansson
Svar: Om en motor stått stilla i flera år så kan lamellerna i kopplingen klibba ihop så att kopplingen inte frikopplar. Då kan det för det mesta räcka med att man lägger i trean och gör en rullstart. Sen kör man en längre sträcka där man då och då drar in kopplingen och samtidigt rycker lite i gashandtaget. Då kan man få lamellerna att släppa från varandra. Men efter en sådan manöver bör man ändå ta av transmissionskåpan och inspektera lamellerna så att inget friktionsmaterial har lossnat – då blir det lamellbyte.
Men om motorn inte har stått stilla en längre tid kan problemet bero på att kopplingsmekanismen måste justeras. Detta gör man genom att ta bort S-luckan på transmissionskåpan. I kopplingens centrum sitter en stoppmutter (nyckelvidd 11 mm) samt en justerskruv. Man lossar muttern och sedan vrider man på skruven tills kopplingsarmen från en frigång på 8 – 10 mm (haka av vajern först). Se skiss nedan.
Om det inte går att få till korrekt frigång med justerskruven kan det eventuellt bero på att någon satt ihop motorn med fel eller för få delar vilket tyvärr inte är ovanligt. I axeln där kopplingskorgen sitter ska det vara två tryckstänger samt en lite rulle mellan dessa som är 4,5 x 6 mm. Tryckstängerna ska vara 51,5 mm långa om jag minns rätt. Det finns flera längder, beroende på vilken motor det gäller.
För att få ut stängerna och rullen får man ta isär kopplingen (se Så byter man lameller på din Sachs nedan) och sedan får man lägga mopeden på höger sida så glider de snart ut ur axeln, även om det kan ta en stund på grund av den klibbiga oljan.
Jim Lundberg

Relaterade länkar:




