Passande svänghjul till ILO Piano

Det är viktigt att svänghjulet är avsett för den rotationsriktning som motorn har och detta visas med en pil i hjulet som på bilden. ILO Pianomotorn har ett svänghjul som roterar medurs.

Fråga: Hej! Jag har problem med att jag förmodligen dragit åt svänghjulet för hårt så att konan har fått sig en smäll… Tändspolen tar i svänghjulet och det gjorde den inte innan. Jag ser inga sprickor eller dylikt i konan, men jag tänkte testa ett annat svänghjul och undrar om man kan använda ett Stefa E75 117 A. I dagsläget så sitter det ett E75 118 C. Mopeden är en Monark Monarped från1958 med ILO Pianomotor.

Andreas Svelander

Svar: Börja med att kolla om det sitter något främmande föremål fastklämt på ramlagertappen eller i navets kona. Det räcker med en liten metallflisa på några tiondelar för att svänghjulet ska komma på sniskan. Ett svänghjul brukar inte bli skevt för att man drar åt det för hårt. Det händer däremot att navet spricker om man drar åt de alldeles för hårt. Sprickan går ofta ihop när man tar bort hjulet och kan vara svår att upptäcka. Ett svänghjul med M10-gänga på muttern ska normalt dras med ca 3 Kgm (30 Nm).

Kolla även att det inte finns några partiklar under krysskilen som gör att den ligger för högt och bottnar i navets kilspår. Ditt svänghjul har ett nitat nav och det händer att nitarna sträcks och tappar greppet så navet glappar. Det går oftast att fixa genom att man nitar om dem med en hammare med ett städ som stöd.

Jag har tyvärr inga uppgifter på hur Stefas svänghjul är utförda så jag kan inte svara på om det tänkta svänghjulet passar. Först och främst måste hjulet passa på konan och över spolarna i tändplattan. Men det måste också vara avsett för den rotationsriktning som motorn har vilket visas med en pil på hjulet. Sen kan det eventuellt vara så att brytarnocken sitter i en annan position på olika hjul.

ILO Pianomotorn fanns med flera olika tändsystem/svänghjul. Vissa Pianomotorer hade ett Stefa C2/75-svänghjul, andra hade E2/75-hjul. Det kunde även sitta Noris tändsystem på motorerna. Men Stefa och Bosch hade en del avtal sinsemellan och bland annat så kan tändsystem från Stefa och Bosch ha samma inbyggnadsmått och i många fall går det även att blanda delar från fabrikaten.

Mitt tips är att du testar dig fram med olika svänghjul vilket förstås kräver att man har dem tillhanda och inte på någon annons. Ett mopedsvänghjul väger 800 gram så de är inte billiga att skicka fram och tillbaka med paket.

Jim Lundberg

Det händer att navet spricker om man drar åt det för hårt. Sprickan brukar uppstå i kilspårets ena innerhörn. Vanligast är det dock på svänghjul av fabrikat Siba (NV Autoped och Kreidler). Om svänghjulet vill lossna när man kör så ska man inte dra åt det hårdare än gången innan, utan slipa in det mot axeln med ventilslippasta (som måste tas bort helt innan montering).
Rulla till toppen