Har min Husqvarnamotor ett oljehål?

Bernts Rödqvarna – som har oljehålet för oljecirkulation från fabrik.

Fråga: Har min motor Husqvarna 24 Rödqvarna med motornummer 83183 det där senare oljehålet mellan trans och växellåda? Det finns inget 24- framför motornumret på min.

Bernt

Svar: De tidiga 118/120 cc-motorerna (bägge har samma borrning och slag) hade oljan separerad i transmissionen (koppling) och växellådan. Sedan gjorde man om motorerna genom man uteslöt packboxen bakom kopplingskorgen samt borrade ett hål (se skiss nedan) så att oljan kunde cirkulera fritt mellan transmission och växellåda.

Detta gjordes på motorer från och med motornummer 24-1200, där ”24” står för mod 24, alltså den modell som kallas Svartqvarna i folkmun. Om du har en Rödqvarna så har dessa modellnummer 27, 28 och så vidare, vilket kan stå som ett prefix i motornumret. Men det finns motorer som saknar prefixet och bara har löpnumret. Den sista siffergruppen är ett löpnummer som är unik för varje tillverkad motor.

Eftersom din motor sitter i en Rödqvarna och med ett så högt motornummer så är oljehålet borrat från fabrik och det enda du behöver göra är att fylla i 0,7 liter SAE 50 motorolja – oljan fördelas sedan automatiskt mellan transmission och växellåda när du kör.

Jim Lundberg

Tidiga motorer hade separerat oljan i transmission och växellåda, men detta frångick man på senare motorer och rekommenderade till och med att man skulle modifiera tidiga motorer enligt instruktionen ovan så all olja i motorn kunde cirkulera ostört.
Här syns en blockhalva ur Husqvarnas reservdelskatalog för mod 27, 28 och så vidare. Här är oljehålet borrat från fabrik (pilen).

Relaterad länkar:

Rulla till toppen