volvo logo

Volvo 740: bakaxelolja och tempgivare

Fråga: Jag har två problem med min Volvo 745 1989. Första problemet har jag frågat om här, fick vettiga tips men inget har hjälp. När den är kall i synnerhet under 10 + så går den upp i varv till cirka 2 000/rpm i 10-15 sekunder, sen ner till 800 rpm. Bilen går fantastiskt bra i övrigt, ej svårstartad, hoppar igång omedelbart. Jag har haft felkoder på luftmassemätaren, gasspjällregulatorn och på adaptiv lamdakontroll. Nu har jag bytt luftmassemätare, gasspjällsregulator och insugspackning men det blev ingen skillnad så jag monterade tillbaka original luftmassemätare och gasspjällsregulator. Jag har även köpt två tempgivare, en svart och en blå. Den svarta går till temperaturmätaren på instrumentbrädan och den blå sägs styra tändboxen. Men jag hittar inte var den ska sitta. Motorn är en B230F.

Jag har även problem att hitta bakaxelolja, Volvos egen har utgått. Tillbehörsfirmor har transmissionsolja SAE 90 GL4, men är tveksam om det funkar i hypoidväxeln. Hade jag inte redan varit gråhårig så skulle jag bli det, haha. Ytterst tacksam för tips.
Hälsningar
Peter

Svar: Det är inte ovanligt att tempgivare är bovar i dramat om motorn uppför sig konstigt. Den givare du avser skickar signaler både till bränslestyrboxen och till tändstyrboxen. Själva givaren är lite knepig att byta men sitter under insugningsröret ungefär vid treans cylinder.

Volvo rekommenderar bakaxelolja som uppfyller API-GL-5(6) eller MIL-L-2105 B(C). Viskositeten ska vara SAE 90 vid temperaturer över -10 grader C och SAE 80 vid temperaturer under -10 grader C. Kan inte din lokala Volvoåterförsäljare eller Volvoverkstad hjälpa dig att hitta en kan du kontakta firmor som exempelvis Oljemagasinet för att få en olja som passar.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länk: Oljerekommendationer Volvo

Oljemagasinet

Liknande artiklar

Volvo 940: Olja till bakaxeln

Bakaxelolja

Rulla till toppen