Mazda MX-5 NA

Skrikande Mazda MX-5

Fråga: Jag har en Mazda MX-5 NA som inte går så mycket. När jag startar den hörs ibland ett skrikande ljud några sekunder som slutar när jag kör iväg. Hade ett liknande problem för några år sedan, men det försvann efter ett par år.
Vad kan det bero på och är det risk att någonting skadas?
Leif

Svar: Hej Leif!

Efter att ha haft två Miata NB som sommarvardagsbilar de senaste tio åren måste jag ändå börja med att påpeka att det är fantastiskt sällan det blir några fel på de här små japanska underverken bara man byter olja och filter årligen och kamrem enligt serviceintervall. På alla de här åren, och med ganska många tillryggalagda mil, har jag bortsett från vanlig service bara renoverat bromsoken bak på en av bilarna och bytt handbromsvajer på den andra.

Utifrån din beskrivning tror jag att det är aggregatremmen, alltså den som driver bland annat generatorn, som slirar lite efter start. Under startproceduren drar du ur en del ström ur startbatteriet som generatorn sedan försöker återställa och då går såklart generatorn tyngre. Har du sedan tänt halvljuset, kanske startat kupéfläkten och vindrutetorkarna om det regnar så har generatorn fullt upp och är då inte aggregatremmen tillräckligt spänd slirar den. Eftersom aggregatremmen dessutom är lite för smal, den är bara ungefär 14 millimeter bred och har fyra längsgående ribbor, att jämföra med en Volvo V70 som har en rem som är ungefär 20 millimeter bred och har sex ribbor, blir anläggningsytan och friktionen i minsta laget. Har den sedan inte varit tillräckligt spänd har remmen blivit varm varje gång den slirat och troligen fått en glaserad yta som minskar friktionen och ytterligare spär på problemet. Det är ett ganska vanligt problem, åtminstone på NA- och NB-modellerna. Remmen på NA och NB ska vara ganska hårt spänd, och här blir det en balansgång mellan belastning på generatorns och vattenpumpens lager och att få tillräcklig friktion på remmen. Enligt min verkstadshandbok från Haynes ska man testa remspänningen genom att trycka ned remmen halvvägs mellan två remskivor med ett tryck som motsvarar 10 kg och då ska remmen tryckas ned ungefär 8 millimeter. Går den att trycka ned mer är den för dåligt spänd och får man inte ned den cirka 8 millimeter är den för hårt spänd. Låter enklare än det är, men ger ändå en fingervisning. Så lösningen är troligen att du byter till en ny rem, gör rent remskivorna ordentligt innan du monterar remmen och sedan justerar den enligt ovan.

Lycka till!

Janne Andersson

Rulla till toppen