Svårstyrd Monark Monarscoot

Fråga: Hej! Har en Monark Monarscoot från 1964 som har lite problem med styrningen; man får liksom ”kämpa” lite när man svänger. Jag har sett över styrlager och där känns inget glapp när jag bromsar framhjulet och gungar fram och tillbaka, men däremot så verkar över och undre gaffelben inte så tajta längre, så att hjulets centrum hamnar lite längre fram än det borde.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta några reservdelar i form av nya bussningar, och undrar om det möjligen finns några tips på hur man kan lösa detta. Om jag förstår saken rätt så användes samma framgaffel på flera olika modeller, så jag borde inte vara den första som stått inför detta problem.

Andreas

Svar: De symtom du beskriver låter mer som att styrlagret kärvar. Det är inte ovanligt att det saknas kulor i styrlagret på gamla mopeder – eller att eventuell kulkrans sitter felvänd så att kulorna inte når fram till lagerbanan. Om styrlagret kärvar så blir körningen vinglig eftersom de små, och omedvetna, rörelser man gör i styret för att hålla rak kurs inte påverkar framhjulet. Man får istället ta i lite extra för att justera färdriktningen och med ett kärvande styrlager så blir det rätt knyckiga rörelser som ofta blir för stora.

Men en glapp framgaffel kan givetvis ställa till med problem. Ställ upp mopeden på en låda eller liknande så att framhjulet hänger i luften. Ta tag i de undre gaffelbenen och dra/tryck dem framåt/bakåt. Då kan man avgöra om gaffeln är glapp och var det glappar. MCB-gafflarna såg i princip likadana ut från 1953 till 1983 och de övre gaffelbenen som passar till Compact och Topper med flera finns nytillverkade.

Men bussningarna sitter i de undre gaffelbenen och de får man nog låta tillverka. I nummer 10/2024 (oktobernumret) kommer det ett reportage hur man renoverar en teleskopgaffel och hur man tillverkar bussningar. Den tidningen finns i butik i slutet av september (prenumeranter får den en vecka tidigare).

Jim Lundberg

Kulkrans av den typen som ofta sitter i styrlager. Det händer att dessa sitter felvända. Då får man ett kärvande lager som även uppfattas som glappfritt. Värt att tänka på är att ett defekt styrlager ibland kan röra sig lätt när framhjulet hänger i luften för att sedan kärva när hjulet står på marken och gaffeln får mopedens tyngd på sig.
Rulla till toppen