
Fråga: Hej. Min Mustang hade originalcylinder på och med originalförgasare gjorde den ca 45 km/t. Men den gick varm så den slutade och fungera. 4.5 komp är inte så bra, men jag köpte ny kolv, cylinder och förgasare. men nu går den så fort. Jag tror jag har fått fel cylinder för när jag monterade ihop alla delar så hänger inte förgasaren med 15mm.
Lars-Erik Grahm
Svar: Nu vet jag inte vilken modell av Mustang som avses och vilken årsmodell det handlar om, men 45 km/t med originaldelar är väldigt snabbt för en moped. Att cylindern ”slutade att fungera” – betyder det att den skar och att kromskiktet skadades? Zündapp hade ju hårdförkromade cylindrar. Dessa går inta att borra om, men kan repareras genom att man låter nikasilbehnadla loppet – vilket är kostsamt. 4,5 kilo (bar) är ett lågt värde på en standard moped som helst ska ha 5 – 6 kilo i kompressionstryck.
Det finns massor av olika cylindrar att köpa till Zündappmotorer där nästan alla är trimcylindrar som förvandlar mopeden till en lätt motorcykel. Även i juridisk mening. Det borde framgått hos säljaren vad det var för cylinder du köpte. Beroende på vad det handlar om för årsmodell så gäller följande för en originalmotor på lagstadgade 1 hästkraft:
Päroncylinder
Insug: 14,1 x 6,7 mm
Förgasare: 9,5 mm
Fyrkantig cylinder
Insug: 7,7 mm
Förgasare: 10 mm
Om din nya förgasare är på 15 mm är det en trimförgasare. Om motorn inte fungerar med diverse trimdelar är det svårt att svara på varför motorn inte verkar ”hänga med”. Så fort man ändrar på motorns konstruktion så gäller det att alla delar passar ihop – alltså cylinder, kolv, topplock, förgasare och avgassystem. Vill man trimma och slippa laborera med olika förgasare, munstycken och ljuddämpare så finns det färdiga trimkit där alla delar är utprovade tillsammans på fabrik.
Jim Lundberg




