Fråga: Jag behöver eventuellt byta den packbox som sitter bakom kopplingen på min Husqvarna 120cc. Den är bytt för några år sedan men motorn inte körd förrän nu. Har för mig att jag smorde den innan montering. Frågar nu 1. Jag använde flytande låsning, Loctite, som du rekommenderar i Stora Tvåtaktsboken. Hur lossar jag packboxen?
Fråga 2. Den ska väl vara vänd med den släta sidan mot kopplingssidan?
Thomas Persson
Svar: Om packboxen är bytt för några år sedan så bör det inte behövas något byte. Packboxar håller väldigt länge – särskilt om de är oanvända. Men om motorn har stått länge kan det vara bra att smörja packboxen innan första starten. Om det som i detta fall handlar om en packbox inne i växellådan räcker det med att fylla på växellådsoljan och eventuellt luta motorcykeln åt bägge håll så oljan når upp till aktuella axlar innan start.
Om du ändå vill byta packboxen går det att dra ur bara man tar bort kopplingen och vevaxeldrevet. Att man limmat packboxen gör inte demonteringen särskilt svår. Däremot ska man se till att det inte finns kvar några limrester kvar i hålet när nya packboxen ska monteras. När man drar ur en packbox med axeln kvar tar man en syl och slår ett par hål i sidan på packboxen. Akta bara det bakomliggande lagret. I hålen skruvar man i plåtskruvar som man sedan kan dra i med en hovtång eller liknande.
Det vanligaste är att man monterar packboxen med fjädersidan in mot vevhuset (= släta sidan utåt) även om en del motorer har det motsatta. Frågar du mig så rekommenderar jag fjädern in mot vevhuset.
Jim Lundberg





