Läckande topplockspackning på JB 128

Fråga: Hej Jim. Åter igen, NV JB med 128 cc-motor. Har problem med att få topplockspackningen att hålla någon längre tid, kanske något eller några år. Har nu hittat ett lock med ingjutna förstärkningar, hoppas det blir bättre. Hur hårt ska jag dra muttrarna med momentnyckel? Ska jag använda packningsklister tillsammans med packning? Har en känsla att topplocken är ostyva (våffla).

Tacksam för tips.

Arne Persson

Svar: De tidiga topplocken till JB 128 var rätt tunna i godset och därmed veka och kunde därför orsaka läckage då de inte pressade tillräckligt mot packningen på mitten. JB:n har rätt långt mellan högra och vänstra pinnskruvarna.

De senare topplocken har tjockare gods och är därmed styvare. Är bara tätningsytan plan så brukar dessa lock hålla tätt över tid. Dra åt muttrarna korsvis och lite i taget till ett moment på cirka 2 Kgm (20 Nm). Drar man åt för hårt kan gängorna i blocket gå sönder, men det kan även bli så att man deformerar locket så att det börjar läcka. Använd inte packningsklister. Dels tål dessa sällan värmen, dels kan limmet bränna fast så att det blir svårt att lossa topplocket framöver.

Jim Lundberg

Relaterade länkar:

Rulla till toppen