
Fråga: Hej. Om det blir ett mikrohål i flottörens översida, är den rökt då och var får man grepp om en sån i så fall? Har en NSU 51 ZT som häckar på en Monark från 1956.
Tack på förhand
Ps/kanonsida 👍
Micke Runström
Svar: På en så pass gammal förgasare bör flottören vara tillverkad av mässing och då finns det möjlighet att löda igen hålet. Men flottören i sig består av minst två delar som är hoplödda med lödtenn. Av den anledningen måste man jobba snabbt – annars kan hela flottören falla isär.
Om flottören har läckt så finns det troligtvis bensin kvar inne i den som måste ut innan lödningen. Det kan även vara tvåtaktsolja i den. Man tömmer flottören genom att först kyla den i frysen och medan den är kall så stoppar man ner den (med hålet nedåt) i ett glas med varmvatten. Då kommer den kalla luften inne i flottören att expandera och pressa ut eventuell olja och bensin.
Men man måste avbryta innan luften i flottören uppnått samma temperatur som varmvattnet – alltså när det slutar sippra ut bensin eller luftbubblor. Annars kan vattnet börja sugas in i flottören. Upprepa behandlingen tills det enbart kommer luftbubblor ur hålet.
Rengör området runt hålet med stålull eller liknande så metallen är helt ren inför lödningen. Använd heller en stor lödpenna (ca 40 watt) än en liten då en liten lödpenna kommer att ta längre tid på sig att värma upp lödstället varvid värmen hinner sprida sig till flottörens lödskarvar som då kan ramla isär. Tänk på att luften inne i flottören kommer att värmas upp av lödandet så det är ännu en anledning att jobba snabbt så luften inte blåser bort lödtennet. Ha gärna skyddsglasögon i fall att. Nu vet jag inte vad du har för typ av förgasare, men kolla med någon mopedtillbehörsfirma om det inte gick att laga originalet.
Kul att du gillar vår hemsida!
Jim Lundberg

Relaterade länkar:



