
Fråga: Tjena! Jag håller på att renovera min Monark Stockholmare 1279. Mopeden är i färgen granatröd/Polisvit, och tanken är att lacka om den i samma färger. Som jag läst och förstått i tidigare trådar så finns det ingen färdig Granatröd färg att köpa. Men att det finns många liknande färger på marknaden (t.ex. Rubinröd på mopedrenovering). Men den Polisvita färgen finns att köpa på Mopedrenovering.
Nu till min fråga. Vad rekommenderar du att använda för grundfärg samt klarlack. Ska man använda samma slags klarlack till de rödlackerade ytorna som de vitlackerade ytorna? Eller är de så att den vita färgen är mer matt än den röda och ska därmed ha en annan klarlack?
Tack på förhand
/Hampus Andersson
Svar: Jag är lite osäker på om den röda lacken som kallas granatröd är en metallic eller solid lack, men så här kan du göra:
Se till att grundfärgen lirar ihop med den lack du ska lägga. Det kan din färghandlare svara på. Jag brukar börja med en tvåkomponents slipgrund som är en lite tjockare grundfärg som fyller ut små ojämnheter i ytan. Som namnet antyder är slipgrunden tänkt att läggas så tjockt att man kan slipa ytan jämn utan att slipa igenom direkt. Större skador måste dock spacklas. Slipgrunden är rätt tung och bör sprutas med en spruta med överkopp där gravitationen hjälper till att få ner lacken till sprutans munstycke.
När det gäller topplacken är det i korthet så här: Är det en solid lack (icke-metallic) av enkomponentstyp (sprejburk) så måste bensintanken få ett lager med tvåkomponents klarlack eftersom en enkomponentslack kan missfärgas – eller lösas upp – av bensin. Resten av mopeden behöver ingen klarlack med enkomponentslack, även om klarlacken skyddar mot både missfärgning och slitage.
Väljer man att lägga på en solid tvåkomponentslack så räcker det med det. Den blir blank och tål bensin. Men om det är en metalliclack så är dessa enkomponents och blir helmatta när de har torkat. Dessutom tål metallicen inte bensin, olja eller lösningsmedel och måste därför alltid täckas med en klarlack – helst tvåkomponents. Vill man få lite extra glans och slitageskydd kan man givetvis lägga på en klarlack ovanpå en solid tvåkomponentslack, men det är inte nödvändigt.
Tänk bara på att man inte ska låta det gå för lång tid mellan sprutslagen (lagren) när man kör med tvåkomponentslack. Tiden varierar lite på hur snabb härdare man använder samt hur varmt det är i lokalen där man lackar. En tumregel är att det är dags för nästa lager när det föregående lagret är klibbigt utan att släppa från sig färg. Man kan känna efter med fingret på ett ställe där det inte syns. Notera tiden det tog för lacken att enbart bli klibbig så kan du gå efter klockan fortsättningsvis.
Skulle man behöva avbryta för dagen måste man matta ner ytan med slipduk innan man fortsätter dagen efter – annars finns det risk för lacksläpp mellan lagren. Använd alltid klibbduk efter varje slipning/mattning då denna tar med sig allt löst på ytan som sliprester, damm, pollen, hårstrån och liknande. Din färghandlare kan berätta exakt hur du ska göra vid lackeringen.
Jim Lundberg







