Indikatorlampan för friläget på ILO 250 cc

Fråga: Styrningen av indikatorlampan för friläget på en ILO M2x125. På min Svalan Radex med ILO M2x125 motor saknas wiren mellan motorn och kontakten som sitter i lamphuset. Antar att det är samma konstruktion på Monark Blue Arrow. Bifogar en bild på kontakten i lamphuset där det finns en lödd nippel men wiren är borta. Under motorn finns det en avsliten wire som kommer ut genom en wiresträckare.

I Stora Tvåtaktsboken del 2 sidan 173 bild 42 syns det en kuggstång som jag gissar påverkar wiren, men hur skall wiren med dess nipplar se ut? Har inte skruvat ut kuggstången, antar att all olja i växellådan då rinner ut. Någon som har fixat med detta?

/TMN

Svar: Jag har tyvärr inte någon framlampa att titta i, men om det är en vajer med flera kardeler är det inte en dragande/skjutande vajer utan enbart en dragande (entrådiga vajrar kan även utföra skjutande rörelser som till exempel gasen på en motorgräsklippare). Min gissning är då att det ska sitta någon form av fjäder uppe i lamphuset som ska ha ”dragkamp” med kuggstången i motorn eftersom en vajer med flera kardeler inte är bra på att skjuta.

Hur vajernipplarna ska se ut bör framgå av hur deras infästning ser ut i kuggstången i motorn respektive kontakten uppe i lamphuset. På bilden av kuggstången ser det ut som att det eventuellt ska vara en kulnippel i den änden av vajern.

Är det någon som kan tipsa om hur det ska se ut? Lämna gärna en kommentar – och bild –  i kommentarsfältet nedan.

Jim Lundberg

(Bild 42) Kuggstången i ILO-motorns växellåda styr via en vajer en frilägeskontakt uppe i framlampan.
(Bild 43) Här är hylsan till kuggstången bortskruvad så man ser vajerfästet i stångens ände.
Rulla till toppen