Monark Monarped som tappat bromsen

Fråga: Hej Expertisen! Jag har – efter ett bromsbortfall – haft min Monark Monarped 1956-57 ILO Piano handväxel, stående i snart 18 månader.

Dels pga egen skada och att Monarpedens styre blev krökt (pga otrolig invändig rost).

Nu vill jag få igång den igen… Det som behöver göras är: Ställa kopplings-, gas och växelhandtaget.

Allt är nyköpt med grå vajer. Förgasaren ska jag byta från Bing 15 (Kina) till ILO Piano 15 mm från ntsparts.com. EJ ställbart munstycke. Samt broms till bakhjulet.

Problemet jag har är just bakbromsen: Ut från navet går en skruv som är planad, för att kunna ”greppa tag” i själva metallbiten, som i sin tur är kopplad till en lång stång, vilket leder fram till högra pedalen. Svårigheten är att få till just den lilla järnbiten mellan navets axel och stången.

Jag gjorde en sådan bit av plattjärn på ca 4mm, men den höll inte. Hur göra en ny eller köpa en ny? Köpa varifrån? Det känns inte riktigt tryggt med bara en frambroms.

Nu när den stått i över ett år, skall jag spola ur gammal bensin, eller funkar den ändå?

Frågor, frågor…

Mvh. Daniel

Svar: Jag har tyvärr ingen bild på den bromsarm som du behöver, men kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de kan hjälpa dig. När det gäller bensinen så tappar dagens bensin de lättantändliga ämnena ganska fort, som över vinteruppehållet, vilket kan leda till att motorn blir svårstartad. Men för det mesta räcker det med att späda ut den gamla bensinen med ny för att det ska fungera.

Tanka i ny bensin, helst lika mycket som den gamla om det finns plats. Ta sen bort bensinslangen och öppna kranen och häll ut några deciliter i en burk. Då får du ut den nya bensinen när du ska starta. Skvätten i burken häller du tillbaka i tanken om den inte är missfärgad.

Kopplings- och gashandtag ska ha ca 2 mm spel i vajern. Växelhandtaget justerar du på följande vis: Hissa upp mopedens bakhjul. Lägg i friläget på handtaget. Snurra nu bakhjulet med handen och för handtaget mot ettans växel. När du hör att det börjar rassla i motorn (växeln på väg i) gör du en markering på växelhandtaget.

Gör om det hela men nu för du handtaget mot tvåans växel tills det börjar rassla. När handtaget är rätt justerat (med vajerspännaren) ska de två markeringarna du gjorde ligga lika långt från friläget (nollan) på handtaget.

Jim Lundberg

Exempel på bromsarm (Puch).

Relaterade länkar:

Rulla till toppen