Fråga: Hejsan! Jag har en Opel rekord 1900 coupé Holiday 1971, där jag har fått ett ovanligt fel tycker jag och alla andra. Tändstift, tändkablarna, tändspolen, fördelarlock, rotor och brytarna är bytt och inställd. Bilen går men misständer och går på tre cylindrar.
Skruvade lös bulten och brickan som håller nere fördelaren i blocket och vred lite på fördelaren tills bilen gick jättefint på tomgången och vid gaspådrag. Men så fort jag skruvat ner bulten igen för att få fördelaren att vara stilla så börjar bilen misstända igen…
Släpper jag upp bulten går den hur bra som helst, men bara lite tryck av bulten på brickan mot fördelaren så misständer den. Är inte alls så hemma på el och behöver hjälp då bilen betyder mycket för mig då jag fick ärva den av min mormor.
Mvh
Christoffer Johansson
Svar: Det låter som att fördelaren antingen kantrar i sitt hål i motorblocket när den dras fast eller att den möjligtvis är glapp i sin axel. Eventuellt kan det vara så att fördelaren bottnar i drivningen i motorn så denna kommer i spänn när man drar åt skruven.
Mitt tips är att kolla exempelvis med El & Diesel eller annat företag som sysslar med bil-el om de kan kontrollera och provköra din fördelare i en särskild testbänk.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:




