Tändningsinställning på Komar 232 moped

Komar moped av okänd modell.

Fråga: Håller då och då på med en Komar 232 som mest står och skäms i ett hörn av garaget. Den är en sån där moped som kom med i ett köp av en annan. Har dock inte velat göra mig av med den för jag är lite svag för dess linjer. Nåja, har nu bökat några kvällar med tändsystemet (Stefa) och fått det att funka men, vad ska det vara för förtändning på den? Det är ju först en adapterplatta och sedan tändplattan. Svänghjulet har en markering för tdc (körnslag) och sedan ytterligare en markering som jag mätt till 2 mm före tdc.

Problemet är att om jag ställer tändningen där så är justeringarna i både adapter och tändplattan på Max SEN tändning och motorn går nästan inte alls, puffar på sin höjd. Går gör den först vid ca 3 mm förtändning men känns då lite ”kvävd” och varvovillig. Någon som vet vad denna motor ska ha för förtändning? Motorn är lite ägglik och heter Romet S38. Tack på förhand.

Fredrik T

Svar: Jag har tyvärr inga tekniska data till Komar mopeden, men de flesta mopeder ska ha en förtändning som ligger mellan 1,5 till 4,5 mm där det vanligaste är 2 – 2,5 mm. Men det kan ju vara andra saker på din moped som är i olag. Har du en fabriksmarkering på svänghjulet som ger en förtändning på 2 mm så låter det rimligt.

Det kan alltså vara något annat som knasar – till exempel förgasaren eller ett tilltäppt avgassystem. Det finns en sak som kan ha hänt, men som är relativt ovanlig, och det är att ramlagertappen har vridit sig i vevskivan. Då stämmer inte kilspårets placering med hur kolven står.

Är det någon som har en handbok till Komar 232 och kan tipsa Fredrik om tändningsinställningen? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen