Problem med att skruva cylinderfotsmuttrar på Sachs

Fråga: Mors experten. Blir ganska less på att alltid reta upp mig på den svåra muttern på Sachs cylindern. Fast man sätter dit 9:ans mutter som säljes på Mopedrenovering. Men likväl där på plats är det trångt. Hittar ingen bild på en nyckel som funkar att dra åt den. Problemet är ju infästningen för avgasröret som gör det trångt.

Provat att försöka få till en nyckel. Antingen blir det fel på nåt sätt. Hur ser ditt verktyg ut? Eller är det nåt som går att köpa nånstans? Kanske annars nån annan kommit på lösningen.

MVH Gunnar Jansson.

Svar: Jag har skruvat Sachscylindrar sedan 70-talet och har ännu inte kört fast där jag inte kan lossa – eller skruva åt – någon mutter till cylinderfoten. Möjligtvis någon runddragen mutter som varit svårare att få loss. Men muttern under avgaspipen är klart svårast att komma åt. Man måste hela tiden vända på nyckeln för att få nytt grepp om muttern.

Min favoritnyckel är en Dowidat som jag haft sedan 70-talet och det är den som är mitt go-to-verktyg när det gäller Sachs. Nyckeln börjar bli lite sliten i gapet och senast jag mätte det var det 10,25 mm mellan käftarna.

Men min fundering är om problemet gäller eftermarknadscylindrar eller äkta Sachsdito. Det är ont om svängrum vid samtliga muttrar vid cylinderfoten och det kräver ju att cylindern är gjuten på rätt sätt.

Det man kan göra är annars att man slipar ner nyckeln så att käftarna blir lite tunnare (tänk näbbtång).

Uppdatering 2024-09-09: Bengt Blad från Uppsala hörde av sig och tipsade om särskilda muttrar som har liten nyckelvidd – så kallade ”K-nuts

Jim Lundberg

Gamle trofast. Denna nyckel har undertecknad använt sedan 70-talet och är favoriten när en Sachscylinder ska bort eller dit.
Rulla till toppen