Zündapp Bella som dör utan choke

Fråga: ”Bellan” har rullat många sköna mil men nu har vi ett problem. Jag har ställt brytarspetsarna att öppna 0,4 mm 3mm f.ö.d. Jag har fått renoverat tändspole hos proffs och kondensatorn är hel. Den startar, går på hög tomgång (förtänd?)  med choke, och ”knackar misstänksamt. Kan motorn knacka vid förtändning?

Om du kollar på bifogad bild av tändsystemet så har jag endast lossat skruv till vänster över brytarna och justerat med skruven till höger. Knacket slutar när jag lägger i växel och belastar. Den dör när jag stänger choken.

Kan olja och bensin separerat, geggat igen munstycke och sedan har jag i princip kört på ren bensin?

Har du nån tanke som kan lätta upp tillvaron?

Med stort TACK på förhand.

Anders Tedrup

Svar: Gnistan kommer så fort brytarna öppnas vilket innebär att när man ställer tändningen ska brytarna precis till att öppna när kolven står i rätt förtändningsläge – exempelvis 3 mm före övre dödläge. Brytaravståndet ställer man när brytararmens klack står på toppen av nocken på vevaxeln, alltså när de öppnat maximalt.

Man börjar alltid med att ställa brytaravståndet då varje ändring av detta ändrar förtändningen. Vrid vevaxeln tills brytarna öppnar maximalt och ställ dem då till 0,40 mm. När detta är gjort justerar man in förtändningen. Felaktig tändningsinställning kan ge knack från motorn, men då om man ställer tändningen för tidigt och oftast kommer då knacket när man belastar motorn vid låga varvtal – typ kör sakta på högsta växeln och ger full gas. Men även mager bränsleblandning kan ge knackande ljud.

Men att motorn dör om man slutar choka kan betyda att den tar in tjuvluft. Ofta genom att packboxarna i vevhuset läcker.

Om huvudmunstycket delvis har blockerats av något så separeras inte olja och bensin vid passagen genom munstycket, så någon ren bensin kommer aldrig till motorn. Däremot så innebär ett blockerat munstycke att förhållandet mellan luft och bränsle förändras så att motorn får ett bränsleunderskott – blandningen blir för mager. Detta kan ”botas” genom att man chokar, vilket tvingar fram en fetare blandning. Testa med att rengöra samtliga munstycken och helst hela förgasaren.

Jim Lundberg

Anders tändsystem.
Rulla till toppen