Fråga: Ånglås? Jag var i mopedåldern på 70-talet. Vi körde moped året om, mekade och trimmade som alla andra men vi hörde aldrig talas om ånglås i förgasaren. Är bensinen sämre i dag eftersom det verkar vara ett problem nu för tiden?
Är det kvaliteten som blivit sämre eller är det allt dom blandar i som gör att dom gamla mopederna får detta problem för i så fall borde det finnas andra motorer som drabbas också.
Tomas Nilsson
Svar: För att kunna få ut mer bensin ur råoljan utvinner bensinbolagen idag mer av tyngre kolväten ur råoljan, men dessa kolväten är inte lika lättantändliga som de lättare kolväten som bensinen hade förr. För att få denna mix av tunga och ”normaltunga” kolväten att tända i en motor så måste man tillsätta ännu lättare kolväten för att det ska fungera.
Problemet med dessa lätta kolväten är att de är lättflyktiga (dunstar vid låga temperaturer). Det innebär att det som är lättantändligt i dagens bensin snart försvinner om man inte stänger in det i gastäta utrymmen. Detta är dock inget problem med moderna bilar med insprutning. Den bensin som finns i moderna bilar är instängd i tanken samt framme vid motorn där den bara kan komma ut när motorn startas och spridarna öppnar. Inga kolväten kan läcka ut när motorn är avstängd.
Men i ett äldre fordon med förgasare kan lättflyktiga ämnen smita ut ur både förgasaren och bensintanken – särskilt när bensinen värms upp i förgasaren. Av värmen uppstår lätt ånglås när de lätta kolvätena kokar. Dessutom kan det bli svårt att starta om dagens bensin stått länge i ett äldre fordon då dessa kolväten även dunstar rätt snabbt vid rumstemperatur.
Ånglås drabbar inte bara mopeder utan även bilar och motorcyklar med förgasarmotorer. Botemedlet är att försöka isolera förgasaren från motorvärmen med tjockare packningar, sätta upp avskärmningsplåtar i motorrummet mellan förgasaren och heta delar som avgasgrenrör – eller att köra på alkylatbensin som har en betydligt högre kokpunkt.
Jim Lundberg

Relaterade länkar:




