Byta packbox i DKW 125 cc utan att dela motorn?

Inbördes ordning på delarna som sitter på transmissionssidan på DKW 125-motorn. Packboxen sitter mellan de två ramlagren.

Fråga: Går det att byta packboxen på lamellsidan på NV11 med DKW 125 cc-motor utan att dela motorn?

Stig Andersson

Svar: Packboxen på transmissionssidan (lamellsidan) sitter mellan två ramlager och ska man byta packboxen utan att dela på motorn måste man först dra ur det yttersta kullagret vilket kräver en speciell avdragare. Sen kan man slå ett par hål i sidan på packboxen där man kan fästa plåtskruvar som man kan dra i.

Men man måste tyvärr offra det yttre ramlagret då avdragaren kräver att man bryter bort delar av kulhållaren i lagret som då är skrot. Jag skulle nog dela på motorn och ta ur lagren på konventionellt vis. Då kan man även kolla att plåtskivorna på vevaxelns sidor, som ska minska vevhusvolymen, sitter fast i vevaxeln. På tidigare motorer satt dessa skivor med sex körnslag, men snart rekommenderades att man skulle slå in sex körnslag till då det visat sig att en del skivor lossnat från vevaxeln.

Skivorna kommer visserligen ingenstans om de släpper från vevaxeln, men om det inte tätar mot vevaxeln så tappar man 0,3 – 0,4 hästkrafter på grund av det ökade dödutrymmet. Men har man en motor med tillverkningsnummer 46068836 så har skivorna 12 körnslag från fabrik.

Jim Lundberg

Packboxar går ofta att dra ur utan att man delar på motorn. Då kan man ta en syl och slå två, eller flera hål i sidan på packboxen där man sen drar i plåtskruvar som man kan dra i med en tång. Men kan även borra hålen för skruvarna, men då uppstår borrspånor som kan hamna i det bakomliggande lagret.

Vanliga frågor om DKW 125 cc

Rulla till toppen