Sliten medbringare i tvåväxlad Sachs?

Ser delarna ut som på bilden är de helt okej. Stt hålen och tapparna är lite rundade i kanterna är dock normalt, men är de koniska kommer växeln att hoppa ur.

Fråga: Hej! Har precis klyft min Sachs 50/2 eftersom att jag har misstänkt att medbringaren är dålig. De är nämligen så att tvåans växel inte har velat hoppa i. Det har liksom blivit att den har hackat i utan att hoppa i riktigt. Jag vet ej om medbringaren är dålig så jag skulle vilja ha hjälp att avgöra det 🙂

Hampus Äng

Svar: Ett vanligt fel på tvåväxlade Sachsmotorer är att man får i tvåan utan problem, men att den snart hoppar ur med täta mellanrum. Är det detta som är symtomen så är det antingen hålen i medbringaren som är slitna eller tapparna i dreven som är slitna. Eller båda.

I så fall är hålen i medbringaren slitna så de blivit koniska så att de knuffar bort drevets med dess tappar. Samma sak sker om tapparna slitits koniska. Ett quick fix är att sätta en returfjäder på växelarmen ovanpå motorn så att fjädern hjälper till att dra i tvåan. Fast då blir det jobbigare att få i ettan och det är ändå inte säkert att tvåan ligger kvar för det.

Men när du ändå har delat på motorn är det bättre att fixa till problemet där det uppstår. Antingen byter du ut slitna delar till bättre – eller så slipar du till hål och tappar enligt bilderna nedan. Om du väljer det senare så måste man slipa lika mycket på samtliga tappar och hål. Annars kan det gå så att endast en eller ett par tappar får föra över all kraft. Dessutom måste man se till att man slipar i 90 graders vinkel så man inte förvärrar felet.

Jim Lundberg

Man kan slipa till koniska hål så att de får 90 graders vinkel igen, men man måste slipa lika mycket på samtliga. Annars kan det bli så att endast en eller ett par tappar för över all kraft från motorn.
Samma sak kan man göra med koniska tappar. Även här gäller 90 grader och lika mycket slipande på samtliga.
Rulla till toppen