Brotscha kolvbultsbussingen rakt

Fråga: Hej Jim! Jag ska brotscha en kolvbultsbussning till en Victoria MS 51. Sist jag gjorde det så blev hålet snett, kolvbulten satt något snett i bussningen. Har du några tips på hur man brotschar rakt? Finns det någon jigg man kan tillverka eller är det bara att gå på känsla?

Anton Martinsson

Svar: Spelet mellan kolvbult och bussning ska bara var 2 – 4 hundradelar (0,02 – 0,04 mm) så det finns inget utrymme för att brotscha snett. Då kommer kolven att löpa snett i cylindern. På verkstäder använder man en fixtur för brotschen som man fäster mot cylinderns tätningsyta i blocket.

Men det är dyra grejor som man knappast investerar i om man bara ska göra ett enstaka jobb. Jag brukar brotscha på fri hand men man får gå mycket på känsla när brotschen går in i bussningen så det inte blir snett från början. Det är bra att syfta mot blocket så brotschen inte lutar. Börja också med ett litet skär så brotschen går in en bit i bussningen innan den börjar skära så styrs den upp bättre.

Sen ska man helst använda ett verktyg med ett T-skaft till brotschen. Drar man runt den med exempelvis en skiftnyckel blir det en vevande rörelse som snabbt kan styra brotschen snett i hålet. Det är viktigt att man inte hänger på brotschen eller på annat vis får den att luta

Jim Lundberg

Rulla till toppen