Byta styrlager på Fram King Clipper

Bild på Lars-Eriks kulkrans till styrlagret.

Fråga: Byta styrlager på Fram King Clipper, hur går man tillväga och vad kan man köpa nya?

Lars-Erik Blom

Svar: Om du bara behöver byta kulorna så kan du enkelt pilla ur de gamla kulorna ur kulkransen och trycka dit nya. Kulor i ”lösvikt” kan du bland annat köpa hos Jacking AB (tel. 0227-133 22). Om du även måste byta lagerbanorna i styrhuvud och i gaffel så är dessa speciella för mopeder (inga standard industrilager) och då kan du kolla med Mopedrenovering.se om de har rätt delar.

Lagerbanorna i styrhuvudet knackar man ur som på bilden nedan. Man ska flytta runt dornet under arbetet så banorna inte kommer ut på snedden. Lagerbanan som sitter kvar på gaffeln tar man bort genom att knacka in en kniv, stämjärn eller huggmejsel mellan banan och gaffelkronan.

Efter montering av nya delar drar man åt den gängade lagerbanan till nollspel. Sen får man efterdra den efter några mil när allting har satt sig. Styrlagret ska vara glappfritt men får inte kärva.

Jim Lundberg

Så här knackar man ur lagerbanorna ur styrhuvudet. Dessa är härdade och därför rätt spröda så man ska helst använda ett mässingsdorn när man knackar ur dem om man tänkt återanvända dem (exempelvis vid omlackering av ramen). Man ska flytta runt dornet under arbetet så lagerbanan inte kantrar på vägen ut.
Så här ska kulkransen vändas vid monteringen. Lagret ska smörjas in med konsistensfett och dras åt till nollspel vid monteringen. Efter några mil kan det uppstått ett glapp och då gör man om justeringen till nollspel.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen