
Fråga: Hejsan. Har en (två st) NV DKW 125 cc av 1951 års modell. Den startar och går men verkar inte ladda – multimetern får fnatt.
Ursäkta om tråden finns förut, men det finns ju många fina trådar.
/Peter
Svar: Om det gäller en NV 11 med 125 cc DKW-motor så är den nominella batterispänningen 6 volt och om man mäter över batteriet med motorn igång ska spänningen gå upp till drygt 7 volt – förutsatt att batteriet inte är helt urladdat.
Nutidens digitala multimetrar är ibland känsliga för yttre störningar av den sorten som kommer från tändsystem och detta kan leda till att siffrorna i displayen snurrar runt som på ett gammalt flipperspel när man ska göra mätningar.
Testa med att köra en stund och sedan mäta upp batterispänningen direkt efteråt med avstängd motor. Då bör batterispänningen ligga på närmare 7 volt om man inte väntar för länge. En mer enkel testmetod är att ställa hojen med lyset mot en vägg nattetid och sedan starta motorn. Om man varvar upp motorn ska lyset bli lite starkare. Händer det inget med ljusstyrkan när man varvar upp motorn kan det indikera att det är något fel på laddningen.
Kolla i så fall med Lindom Magnetservice om de kan provköra generator och relä i bänk och eventuellt fixa det som är fel.
Jim Lundberg



