
Fråga: Hej. Fick ”ärva” en Monark Maraton 1961. På den sitter en Encarwi S 65 förgasare. Jag undrar om det inringade munstycket på bilden. Har rengjort förgasaren men kan inte hitta något hål bakom munstycket. Motorn ILO G50 är lättstartad men varvar dåligt.
Har aldrig haft någon moped så jag vill passa på och tacka för allt jag hittat när jag googlat runt och letat lösningar på mina problem. Man hamnar nästan alltid hos er på Classic Motor.
Sven-Arne Eriksson
Svar: Detta är en lite lurig sak då hålet där munstycket sitter på din bild endast är en förvaringsplats för inkörningsmunstycket. Det är därför det inte finns något hål i förgasaren innanför munstycket. Tanken är att man levererar mopeden med inkörningsmunstycket monterat i änden på munstyckshållaren (nr 16 på nedre skissen). Efter inkörningen lossar man luftfiltret och skruvar loss det ordinarie munstycket och monterar detta i hållaren (nr 16). Inkörningsmunstycket skruvar man antingen in i ”förvaringshålet” i förgasaren eller lägger i en låda i garaget.
Det ordinarie munstycket har en storlek på 48 medan inkörningsmunstycket har storlek 49, men dessa storlekar är inte huggna i sten och ibland får man testa lite olika storlekar för att motorn ska gå optimalt.
Varför din motor varvar dåligt är svårt att avgöra om man inte hört den på riktigt, men du kan göra följande test för att utröna om felet ligger hos munstycket: Kör mopeden på full gas. Ge motorn lite choke. Om motorn går bättre med lite choke är munstycket för litet (eller igensatt). Om motorn går sämre med lite choke (fyrtaktar/fyrtaktar mer) så är munstycket troligtvis för stort.
Men kolla även att avgassystemet samt avgasporten i cylindern inte är tilltäppta av sot. Kolla även att brytaravståndet ligger på 0,30 – 0,40 mm (maximalt öppna) samt att förtändningen är cirka 2,5 mm före kolvens övre dödläge.
Kul att vi kunnat vara till nytta för dig!
Jim Lundberg

Relaterade länkar:



