Fråga: Fundering! Köpte en Sachs med treväxlad fot för något år sedan. Motorn var bara skit visade det sig och nu när man hittat kåpor utan hål och sprickor så är dom ärgade och slitna!
Hålet i höger motorblock till kicken, kan man ta upp det och montera bussning? Och skulle man kunna sätta en bussning ner i hålet till kopplingsarmen då det är sönderärgat? Eller kan det funka med glapp kopplingsarm? Har du något tips, Jim? Alla tycker det är bättre att köpa nytt men vad lär man sig av det!
Tias
Svar: Sachsmotorerna är gjutna i en legering som är väldigt känslig för korrosion och kan vara rejält sönderfrätta. En lösning när hål är angripna är att stoppa i en bussning i hålet för att återställa det. Det som är lite trixigt är att man måste se till att inte ”flytta” hålet när man borrar eller brotschar rent hålet från frätskador. Man måste hitta hålets centrum och sedan spänna fast arbetsstycket när man tar upp hålet. En stadig pelarborrmaskin är tillräcklig för detta.
Finns det tjockt gods kvar runt hålet efter bearbetning kan man montera bussningen med presspassning, men om godset är tunt är det säkrare att montera bussningen med nollspel och någon form av lim. Lämpligt material i bussningen kan vara brons eller aluminium.
Jim Lundberg

Relaterade länkar:




