Fråga: Hej! Undrar om luftfilter på tex Sachs. Jag har jämt lagt det i motorolja för att samla damm efter tvätt då en äldre sa det när jag var 15. Är detta rätt? Ska man ha någon annan filterolja eller inget alls eller funkar motorolja än i dag?
Tias
Svar: Den typ av metalltrådsfilter som sitter på äldre mopeder och motorcyklar måste ”impregneras” med någon klibbig vätska för att fungera effektivt. Dessa filter är så pass grovmaskiga att de rent mekaniskt enbart stoppar sandkorn och större partiklar. Om man håller ett metalltrådsfilter mot en lampa ser man att det lyser mellan trådarna.
För att ett sådant filter ska kunna stoppa väldigt små dammpartiklar måste trådarna i filtret vara klibbiga, ungefär som remsorna med flugfångare som hänger i stall och ladugårdar. Dammpartiklar som är små nog att passera genom maskorna i dessa filter fastnar istället på de klibbiga trådarna där ”klibbet” ofta är vanlig motorolja som man doppat filtret i.
I instruktionsböckerna till dessa fordon står det att man ska ”doppa filtret i motorolja efter rengöring och låt överskottet droppa av innan montering”.
Nu behöver man inte strikt hålla sig till just motorolja utan bara något som håller sig klibbigt över tid. Jag använder det som är närmast mig på hyllan: motorolja, växellådsolja, klisterolja (för kedjor) eller vanlig WD 40 (som blir riktig kletig när lösningsmedlet dunstat). Sen finns det ju särskilt luftfilterolja, men något av ovanstående duger bra.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:




