Måste man lägga lamellerna i olja innan montering?

Fråga: Tjenare, har en äggmotor jag ska byta lameller på. Jag fick höra av en kompis att man skulle lägga lamellerna i olja i ett dygn innan man monterar dem, varför i så fall?

Skulle man också behöva dra några gånger med en slipduk på stållamellerna för att få ett bättre grepp i kopplingen eller möjligtvis rengöra med slipduken från skräp, om det skulle ha bränts in i metallen.

Nu sista frågan, är det någon inkörning man ska göra på en ny koppling?

Mvh Alex

Svar: Jag vet inte om detta påstående om långa oljebad går så långt tillbaka som när motorcyklarna hade korklameller där korken troligtvis behövde mättas med olja innan montering, men med moderna fiberlameller i en våt koppling som på Husqvarnan räcker det med att man smörjer in dem med olja vid monteringen. Huvudsaken är att de inte monteras helt torra.

Rost eller andra föroreningar på ytan av stållamellerna ska man ta bort innan montering. Om man slipar bort dessa så är det en fördel (liten, men ändå) att man slipar så att slipreporna ligger radiellt på stållamellen (pilarna på bilden nedan). Man får då aningen bättre grepp då oljan mellan lamellerna kan centrifugeras ut lite mer genom dessa repor.

Man behöver inte köra in kopplingen, men räkna med att den kan ändra karaktär en aning i början vilket är helt normalt när alla ytor på lamellerna ska slitas in mot varandra. Ibland får man göra en justering av kopplingen när allt har satt sig. Det gör man på din motor genom att lägga till eller ta bort shims under tryckstiftet som sitter i kullagret i kopplingens centrum (saknas på motorn på bilden högst upp).

Jim Lundberg

Man behöver inte lägga mopedlamellerna i oljebad ett dygn innan montering. Man de ska inte monteras torra. Smörj in dem med olja vid monteringen – det räcker bra.
Om stållamellerna har rost eller andra beläggningar ska dessa slipas bort. Slipa gärna så slipreporna löper radiellt, som pilarna på bilden, så kan kopplingen greppa aningen bättre. Dels för att ytan blir aningen strävare, dels för att de radiella slipreporna kan hjälpa till att släppa ut överflödig olja mellan lamellerna.
Kopplingsjustering på Husqvarnas Äggmotor. Med rätt antal shims ska kopplingsarmen ha en frigång på 10 -15 mm räknat från oljepåfyllningspluggen. Observera att kåpan ska sitta monterad med packningen på plats och kåpskruvarna åtdragna vid kontroll.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen