Fel kolvringar i Briggs & Stratton?

Fråga: Hej har köpt kolvringar till motor modell 28V707 Type 11.13-E1 Code 991022ZE som är 1 mm för smala än dom gamla kolvringarna ska vara rätt efter sprängskiss. Min fråga är nu – kan det vara fel kolv för den här motorn? Har hittat ett nummer i kolven 214111 tycker mej se Briggs & Strattons logga i kolven.

Kenneth Eriksson

Svar: Nu har jag tyvärr inte information om Briggs & Strattons reservdelsnummer och dimensioner, men när det gäller mått på kolvringar kan man generellt säga så här: När det gäller höjden på kolvringar så är det väldigt noga med rätt mått då spelet mellan ringarna och bommarna i kolven endast ska vara några hundradels millimeter.

Är det detta mått du avser så är 1 millimeter alldeles för mycket. Ringarna skulle föra ett väldigt oväsen när de skulle slå mot över- och underkant av ringspåret under drift. Detta skulle dessutom leda till slitage på kolven samt risk för ringbrott. Då detta dessutom är en fyrtaktare så kan glappande ringar även leda till att oljan i vevhuset ”pumpas” upp till förbränningsrummet vilket i sin tur leder till rökiga avgaser och överdriven oljekonsumtion.

Däremot skulle djupet på ringarna teoretiskt kunna skilja någon millimeter så länge de inte är så små att det inte har tillräcklig spänst – eller att de är så stora att de bottnar i botten på ringspåret.

Kolla med någon av Briggs & Strattons återförsäljare så att du får rätt delar till din motor.

Jim Lundberg

Två av kolvringarnas mått. När det gäller ringarnas djup så är det inte så kritiskt – huvudsaken är att de inte bottnar i sina spår. Men när det gäller höjden på ringarna så är det väldigt noga. Här brukar spelet ligga på några hundradelar millimeter för att motorn ska gå tyst och för att att ringarna ska täta som det är tänkt.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen