
Fråga: Hej! Renoverar en Victoria MS51, vevstake och kolv såg så här ledsna ut, och märker nu efter utbytt vevparti, kolv osv att kolven slår lite i topplocket. Har ni någon teori om varför och kanske något förslag på en fix för detta? Kan man tex bygga på med extra packningar mellan cylinder och topplock? Tacksam för hjälp.
Ove
Svar: Det ser ut som att gamla vevstaken är krökt och att kanske för att den gamla kolven också tagit i topplocket. Kolven borde ha märken efter detta. Varför den nya kolven ihop med det nya vevpartiet slår i topplocket kan bero på flera saker.
Det kan vara så att någon har svarvat ner cylindern i någon ände. En gammal trimningsmetod på tvåtaktare är att man lägger en distans under cylindern för att höja samtliga portar i förhållande till kolvens rörelse. Men för att inte få sämre kompression av den höjda cylindern så svarvar man av lika mycket upptill på cylindern som man höjt den. Det kan ju vara en sådan cylinder som sitter på din motor. Men lägg inte dit fler/tjockare topplockspackningar utan höj hela cylindern istället. Antingen med fler/tjockare cylinderfotspackningar – eller om det behövs tjockare doningar – med en plåt mellan två packningar.
Testa sen med att lägga lite modellera (eller marsipan) på kolvtoppen, montera topplocket med sin packning och dra runt motorn ett varv. Ta isär och kolla hur mycket leran/massan tryckts ihop. Det är bra om du har ett par tiondelar mellan topplock och kolvtopp så att dessa inte möts under drift. På bilden nedan ser du originalmåtten på Victoria MS 51:s kolv och cylinder. Kolla även att ingen har planat topplocket lite för häftigt. Om så är fallet kan man antingen höja cylindern – eller ta bort material ur förbränningsrummet.
Jim Lundberg

Relaterade länkar:



