Fråga: Hej Jim! Jag har en DKW Hummel med den tidiga motorn där kolvbulten är 10 mm och kolven har fönster. Det är så att jag behöver borra cylindern, antagligen till 41 mm och då behöver jag få tag på en ny kolv. Det är ganska enkelt och billigt att få tag på en kolv till den senare motorn. Skulle då behöva anpassa vevstaken till 12 mm kolvbult men det borde gå smidigt. Vad jag undrar om du vet är hur det borde funka med spolningen sedan?
Mvh Jörgen
Svar: DKW-motorn har en cylinderdiameter på 40 mm och standardkolven håller då 39.96 mm för att få till erforderligt kolvspel. Jag tror att det kan bli svårt att ändra vevstaken från 10 till 12 mm kolvbult om inte vevstaken har ett hål för bussningen som är minst 13 mm vilket skulle ge 0,5 mm gods på en bussning för 12 mm kolvbult.
Men måste du borra upp cylindern två hela överdimensioner? Om det räcker med första överdimension, alltså 40,50 mm, så finns det passande DKW-kolv hos Mopederenovering.se. Kolla även med den tyska firman Zweirad Union Mopeds som också har kolvar. Fönstren i kolven ska troligtvis samverka med motsvarande urtag i cylindern och monterar man en kolv utan fönster så måste man troligtvis borra/fila upp fönster i kolven enligt originalkolven.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:




