Franco Morini som inte startar efter renovering

Kaspers moped.

Fråga: Hej, jag har en Franco Morini trampmoped med en Morini MO1-motor. Motorn gick men den drev ej på grund av kopplingen, så jag plockade isär motorn och bytte koppling, kolvringar, packningar, samt slipade toppen. Nu vill mopeden inte starta. Jag har väldigt bra kompression, samt gnista och bensin. Jag har försökt med allt för att få igång den. Vad kan problemet vara?

Kasper

Svar: Förutsatt att du inte har haft isär, eller justerat, tändsystemet så bör följande test hjälpa dig på traven: Gör några startförsök och ta ur tändstiftet. Är detta fuktigt så räcker inte gnistan till och är det torrt så kommer det inte fram något bränsle.

Att ha gnista på stiftet när man provar detta utanför motorn säger inte så mycket om gnistans styrka. Det är nämligen så att kompressionstrycket försvårar för gnistan att hoppa mellan elektroderna på stiftet. Ett friskt tändsystem ska kunna leverera en gnista på 3 – 5 mm om man testar ute i det fria med exempelvis en spik i tändhatten som man håller nära motorblocket (jord).

Om stiftet är torrt så kan det bero på att det läcker i vevhuset. Det kan vara en av packboxarna som krupit ur sitt hål (händer ibland med gummiklädda packboxar om de inte bottnat helt i sina hål). Eller så läcker cylinderfotspackningen.

Jim Lundberg

Relaterade länkar:

Rulla till toppen