Är min Puch Dakota från 1972?

Puchjournalen 1972. Här ser man att sadeln är ribbad och att hastighetsmätaren är flyttad från lamphuset till ett separat hus på gaffelkronan.

Fråga: Tjena. Har en Puch Dakota med ram- och motornummer 92444XX. Jag trodde det var en 72:a men då den ska vara helt orörd får jag inte ihop det med att den har slät dyna/överdrag och plastbaklyse. Har dock mätaren i lyset.

Emanuel Sandman

Svar: Tittar man på sajten Puch-Hobby så är din Dakota tillverkad 1972 eller möjligtvis redan 1971 eftersom ditt ramnummer ligger nära skarven mellan 1971 och 1972. Men ramnumret är det säkraste sättet att datera en moped då det är permanent.

Att datera en moped utifrån delar som går att skruva bort är vanskligare. Sadeln på Dakotan sitter med fyra skruvar, plus två till pakethållaren, och går att byta på några minuter. Samma sak med framlampan som lätt går att byta ut till en med – eller utan – hål för hastighetsmätare. Baklysen har en tendens att gå sönder om man backar på något men detta bör vara utbytt då originalet ska ha ett baklyse med metallhållare/stomme. Plastbaklyset (svart hus) syns först på 1975 års reklambilder. Men om mopeden är dokumenterat orörd så får man utgå att delarna suttit där sen den nysåldes.

Dakotan fick officiellt ribbat sadelöverdrag 1973 även om ekonomiversionen Texas hade det släta överdraget ända till 1974 (enligt reklambilder). Men det finns en bild i reklamtidningen Puchjournalen från 1972 på en guldfärgad Dakota med ribbad sadel så i och med detta så kan din Dakota mycket väl ha en ribbad sadel.

Puch numrerade ram och motor med samma nummer och då din har detta så har du ju originalmotorn vilket är både roligt och värdehöjande.

Jim Lundberg

Bild på Emanuels ramnummer och typskylt. Notera att det står ”TILLV. ÄR” (Tillverkningsår) istället för ÅR. Känns som en översättningsmiss från fabriken i Österrike. Dessutom är detta inte ifyllt.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen