
Fråga: Hej Jim! Läste ditt svar på tändstiftsfrågan. Har du nån uppfattning om det skiljer mycket i funktionen mellan BP6ES och BP6EV? Har några olika alternativ till min premiumvagn = Saab 9000. En del är övertygade om att den smala elektroden i V-stiften är mycket bättre än de med kopparelektrod. Vet att Saab sålde de dyrare stiften som original några år för att hålla längre serviceintervaller, men en del snåljåpar köpte de billigare.
I nutid har det diskuterats om Densos IQ 22 stift ska vara de allra bästa, dessa har en smal iridiumelektrod, speciellt vid trim och hårdare körning. Har ett par snabba turbobilar oxå, förutom insprutarna. Till de modeller med tändkassetter rekommenderas bara NGK från Saab då resistorstiften har en integrerad funktion i tändsystemet. Är nyfiken att höra dina synpunkter eftersom du har pulat och fixat med nästan allt som rullar på hjul även om en Saab 9000 är modern i dina ögon. 40 år gammal men still going strong…
Med vänlig hälsning Martin
Svar: Jag slutade på Saab som bilmekaniker innan 9000-modellen kom ut så jag har ingen erfarenhet av denna modell. Men när det gäller tändstift så blir det nästan samma diskussioner i sociala medier som när det gäller motorolja. Alla tror på sitt och alla andra har fel, typ.
Rent fysikaliskt så ligger det till så att en gnista har lättare att hoppa mellan smala elektroder jämfört med tjockare dito. Därför kan det vara en fördel med EV-stiftet om man har ett högt kompressionsförhållande och hög fyllnadsgrad på motorn då dessa faktorer försvårar för gnistan att hoppa över elektrodgapet. Jag kan tyvärr inte säga vilket tändstift som är ”bäst” av NGK BP6ES och BP6EV i en Saab 9000-motor.
Fast jag är inte rätt person att betygsätta tändstift och särskilt inte i ”modernare” motorer eller trimmade sådana. I äldre motorer är tändstiftens specifikationer inte så viktiga. Några av de bäst fungerande tändstift jag har i mina äldre motorcyklar och mopeder har jag faktiskt grävt upp ur gräsmattan hemmavid. Arvegods från tidigare fastighetsägare. Efter blästring och rengöring fungerade många av dessa perfekt utan tendens till loppa eller misständningar och har tjänstgjort i flera år på vissa tvåhjulingar. Jag har inte gjort några mätningar på bränsleförbrukning och motoreffekt, men jag märker ingen som helst skillnad mot ett flång nytt stift är jag provkör. Förutsatt att elektroderna inte är för uppbrända på gammelstiften.
Jag lämnar över frågan till min kollega Robert Gustavsson som är mer insatt i Saab 9000 än vad jag är.
Jim Lundberg
Tack Jim, enligt min erfarenhet går Saab 9000:s motorer bäst på NGK-stift. Jag håller dock hårdheten som viktigare än elektroden. Är det ingen trimmad maskin i din bil tycker jag att vanliga ES räcker mer än väl. Har du trimmat eller modifierat bör du troligen ha andra stift.
Robert Gustavsson
Relaterade länkar:



