
Fråga: Vevaxel till Autoped. Hej, har haft en sådan delad och när jag pressade ihop den så gick vevstaken tungt. Pressade isär lite och då blev det bättre. Min fråga är: hur mycket glapp/spel ska det vara i sidled på vevlagret?
Mvh Jonas
Svar: Det är inte så kritiskt med axialspelet (spelet i sidled) på rullagrade vevstakslager som exempelvis Autopedens lagring. Viktigt är att man inte klämmer ihop vevskivorna så långt att de nyper fast vevstaken eller rullarna vilket verkar ha skett i ditt fall. Testa med ett bladmått mellan vevstaken och ena vevskivan. Sikta på ett spel på 0,15 – 0,40 mm. Se bara till att även mäta ner till rullarna så att inte de kläms fast om staken är aningen smalare. Bladmåttet ska alltså nå ända ner till vevtappen.
Men sen får man även se till att vevaxeln inte kommer i kläm i vevhuset. Då ska man mäta upp hur långt det är mellan lagerbanorna när motorn sitter ihop – inklusive packningen mellan dessa. Man mäter då en blockhalva i taget från tätningsytan ner till lagrets innerbana. Sen lägger man ihop dessa två mått och ovanpå detta tillkommer packningen.
Även vevaxeln ska ha ett visst axialspel så att den inte kan röra sig så mycket i sidled att den tar i vevhusväggen, men även transkedjan och svänghjulet/tändsystemet påverkas om vevaxeln rör sig för mycket axiellt under drift. Med spårkullager som på Autopeden bör spelet (egentligen frigången) vara ungefär samma som på vevstaken, alltså 0,15 – 0,40 mm (har man så kallade magnetlager (Sachs och Puch) måste man ha tajtare axialspel på 0,05 – 0,12 mm).
Jim Lundberg


Relaterade länkar:



