
Fråga: Hej. Kan utebliven gnista bero på att svänghjulets centrum ligger emot bakljusspolen? Svänghjulet har dragits för hårt och är lite slitet så centrumet har skavt sönder bakljusspolen. Detta gäller ett Bosch system på en Compact.
Patrick
Svar: Att svänghjulet tagit i bakljusspolen kan indirekt orsaka att gnistan försvunnit och då kan det bero på att svänghjulet har slipat bort massor av kopparpartiklar som farit runt i tändsystemet där de kan ha orsakat kortslutning på något ställe. I så fall kan en rejäl sanering av tändsystemet återställa gnistan.
Jag har svårt att tro att något annat skulle ge bortfall av gnistan, även om det teoretiskt skulle kunna vara tändspolen eller kondensatorn som råkat haverera samtidigt med ”närkontakten”. Att dra svänghjulet för hårt ska normalt inte leda till att den hamnar så djupt att det tar i spolarna – annat än om man tagit i så hårt att svänghjulets nav har spruckit.
Att hjulet ligger för djupt kan däremot bero på att man slipat in det mot axeln med ventilslippasta och slipat för mycket. Det kan också bero på att någon har shimsat in vevaxeln på enbart en sida så att axeln förskjutits inåt. Bakljusspolen sitter på två distanser och dessa finns i olika höjder och även här kan det sitta fel delar.
Testa med ett annat svänghjul så ser du var orsaken är till att svänghjulet tagit i spolen.
Jim Lundberg

Relaterade länkar:



