Fråga: Hej! Min fråga rör kadmiumbehandlade detaljer till äldre fordon. Har plockat isär fjädringsboxar till NV20, NV30 och NV35 och noterat att det rasar stora mängder ”rostpulver” ur dem men färgen på pulvret är mer åt det nyrostade hållet med en dragning åt orange. Har även funnit att fjädrarna kan ha den beläggningen.
Vid trumling av detaljerna blir det kvar en slags beläggning lite åt det gråa hållet eller som polerad rost, lite ”glasartat” på en del, samt att en del av detaljerna verkar oberörda av tidens tand. Nu ska väl sägas att min hembyggda trumlare är av modell ”man tager vad man haver” så effektiviteten är där efter. Den måste gå i timmar om det ska ta något.
Fjädringsboxarna har en blandning av ytbehandling på detaljerna en del har krom andra förzinkning och …ja, vad? Kan tänka mig att fukten startar diverse galvaniska fenomen.
Hoppas ni kan svara på min fråga så jag vet om verkstaden behöver saneras eller att mina farhågor är obefogade.
Vänligen
Håkan Johnson
Svar: Min erfarenhet av kadmierade detaljer är snarast att de är lite grönskimrande till ytan. Hur de ser ut efter korrosion vet jag inte. Jag kan inte svara på om Nymans verkstäder (NV) använde kadmiering som ytbehandling på 50-talet, men på de NV som jag varit i ”närkontakt” med så har det nog bara varit krom och nickel i ytbehandlingen.
Kadmium är visserligen giftigt (och sen länge förbjudet till ytbehandling) men det är ju inte i klass med cyanid och liknande extrema kemikalier. Du får läsa på Naturvårdsverkets hemsida och bilda dig en uppfattning om toxiciteten.
Kolla även med Nymans vänner om de har uppgifter om vilken typ av ytbehandling det var på de modeller du räknat upp.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:




