Får inte till tändningen på Puch Dakota med nya delar

Fråga: Hej! Jag har renoverat en Puch Dakota från 1967 med nytt vevparti (Top Racing) och nytt svänghjul, tändsystemet ser ut att ha bytts ut under årens lopp osäker på hur gammalt det är men tändspolen är märkt NTS.

Får inte förtändningen att bli bra den är ca 3,0 mm nu och då har jag ändå tagit upp hålen i tändplattan 4 mm, avståndet mellan tändspole-magnet är 0,2 mm och brytaravståndet är 0,35 mm, abriss blir helt åt skogen: 0 mm.

  1. Hur ska jag komma ner till 2,0 mm i förtändning?
  2. Var ska jag börja leta, om brytaren är kass blir även abriss kass eller?
  3. Ska jag ändra brytaravståndet och i så fall mindre eller större?
  4. Ta bort krysskilen och vrida svänghjulet?
  5. Med nytt vevparti och svänghjul ska det väl inte kunna bli så här?

Christer

Svar: NTS står för Norscand Technologi Sweden och har funnits sen drygt 20 år, men när man på allvar började med egenmärkta produkter vet jag inte. Din NTS-tändspole är nog inte så gammal.

Vi tar dina frågor i tur och ordning.

  1. Om man inte får till förtändningen med de gränsmått som gäller för brytaravstånd, förtändning och abriss kan man skippa krysskilen och köra utan den – som på Victoria och Villiers.
  2. Om brytarna är slitna, skadade eller av fel modell kan det bli omöjligt att få till rätt abrissmått. Abriss är det viktigaste måttet (styr gnistans styrka) och ska vara 7–11 mm på Puchmotorn. Detta mått styrs i sin tur av brytaravståndet som ska vara 0,35–0,45 mm och dessa mått ska, och måste, sammanfalla om motorn ska fungera. Får man inte 7–11 mm abriss med 0,35–0,45 mm i brytaravstånd är något fel.
  3. Mindre brytaravstånd ger större abriss och omvänt, men det finns gränser för hur mycket man kan gå utanför gränsvärdena på brytaravståndet. Bosch stipulerar plus/minus 0,05 mm utifrån nominella avståndet på 0,40 mm. Nu kan man töja lite på detta, men inte för mycket.
  4. Se svar 1.
  5. Tyvärr verkar måttnoggrannheten vara dålig på nytillverkade detaljer och börjar man dessutom blanda delar från olika tillverkare kan det bli riktig tokigt. I ditt fall skulle jag antingen montera ett originalsystem med originaldelar så långt det är möjligt, eller så skulle jag köpa ett komplett kit med alla ingående delar och montera detta.

Jim Lundberg

Instruktion om tändningsjustering för sachsmotorer med Bosch tändsystem (i princip samma som Puch).

Relaterade länkar:

Rulla till toppen