Vilken tvåtaktsolja till mopeden?

Fråga: Jag har läst inlägget ”Oljeblandning till en veteranmoped”. Där finns det bild på tre flaskor med tvåtaktsolja. Den i mitten är Biltemas Two-Stroke Oil. Jag har kollat på Biltemas hemsida och de har en mineralolja och en helsyntet. Just nu blandar jag bensinen med Motorex Cross Power Fully Synthetic 2T som är väldigt dyr (ca 900kr för 4 liter) men ska vara mycket bra enligt de råd jag fått.

Min fråga är om Biltemas helsyntet är bra att blanda med bensinen? Jag har även fått tips om att den delsyntetsolja som säljs på Dollar Store ska vara väldigt bra. 1 liter kostar ca 80kr. Vad tror ni om denna olja? Om jag har använt Motorex helsyntetsolja så undrar jag om det går att byta till delsyntetsolja utan att tömma moppens tank?

Per Lorentzson

Svar: Frågan är vad man menar med ”bra” olja. Så länge man kör otrimmat (eller moderat trimmat) duger i stort sett vilken motor- eller tvåtaktsolja som helst i en äldre moped. Min morfar körde sin Vicky med Zweirad Union-motor över 10 000 mil med vanlig Agrol motorolja i bensinen (Lantmännens universal motorolja till traktorer och liknande). Mopeden rullar orenoverad än idag och cylinderslitaget är cirka 0,08 mm vilket är acceptabelt.

Jag har kört på Biltemas syntetiska olja i flera år i mina tvåtaktare och den har en bra vidhäftningsförmåga, vilket man märker om man lyfter på cylindern och allt är mer eller mindre kladdigt i vevhus och cylinder. Något betyg på slitage kan jag inte presentera då det krävs tusentals körda mil för att kunna avgöra hur bra oljan smörjer kolv, cylinder samt vev- och ramlager.

Nästan all motorolja, alltså mineral, delsyntet och helsyntet kommer ur ”samma hål i marken” och är därför i de allra flesta fall blandbara med varandra så man behöver inte tömma tanken om man byter från en sorts olja till en annan.

Det man kan ha koll på är snarare oljans egenskaper när det gäller nersotning av kolv, topplock och avgassystem. Här kan det skilja en del mellan olika oljor och här kan nog dyrare syntetoljor vara bättre om man vill ha långa intervall mellan sotningarna. Dagens tvåtaktsoljor är så effektiva att man ofta kan gå ner från stipulerade 4 % i bensinen till 3 eller till och med 2 % utan problem. Vissa racingoljor kan dock komma ut relativt oförbrända ur en otrimmad motor och slabba ner avgassystemet.

Jim Lundberg

Mer om olja och tvåtaktsmotorer

Rulla till toppen