Fyrtaktande flakmoped

Fråga: Hej. Jag har en flakmoped 1189 som det sitter en Sachs 50/3 tramp på. Den fyrtaktar vid höga varv som om den får för mycket bensin. Jag måste nästan ha det justerbara munstycket helt stängt för att det ska gå att få lite ork i den, men inte tillräckligt för att köra.

Upplevde att den fyrtaktade väldigt lätt innan jag påbörjade renovering. Upptäckte då att det var olja i vevhuset samt att en av packboxarna var dåliga. Trodde att en renovering skulle lösa problemet men det blev bara värre! Det känns som om att jag har provat allt utan resultat…

Kontrollerat att flottör tätar riktigt samt rengjort förgasaren.

Provtryckt vevhus.

Provat med annan cylinder/förgasare. (fyrtaktar ännu värre med 17mm Bing och tillhörande cylinder)

Bytt mellan olika justerbara munstycken.

Provat utan ljuddämpare.

Ny tändspole/kondensator/brytarspetsar.

Kontrollerat tändning med stroboskop.

Brytarspetsar avstånd är kontrollerat till 0,4 mm.

Ny vev och nya lager/packboxar.

Kontrollerat spel på samtliga axlar.

Körts på aspen bränsle 2-takt och SAE 80 i motorn.

Kanske lika bra att gå över till en fyrtaktsmotor då den verkar trivas bra med det men jag vill inte ge upp hoppet riktigt än.

Andreas Sandblom

Svar: Du har ju tittat över det mesta, men du får nog gå en runda till i sökandet efter orsaken. Nu vet inte jag om motorn är i originalskick eller om den är trimmad eller ombyggd. Är den ändrad på något vis blir det svårt att ställa diagnosen. Olja i vevhuset är normalt på en tvåtaktsmotor men det ska vara små mängder, typ någon milliliter. Och då ska ju vara tvåtaktsolja och inte transmissionsolja i vevhuset, vilket är lätt att avgöra genom att blanda i en färgad tvåtaktsolja (ex. röd) i bensinen.

Kolla hur stark gnistan är genom att testa (utanför motorn) med ett tändstift med avklippt sidoelektrod, eller så stoppar du en spik i tändhatten och håller denna 3 – 5 mm från gods. I bägge fallen ska en stark gnista orka hoppa över gapet när du trampar runt motorn. Det kan vara så att din gnista är så klen att den inte tänder bränslet som den ska när man ger full gas, vilket kan leda till fyrtaktning.

Tänk ett varv till innan du stoppar i en Hondakopia från ett låglöneland i din flakmoped. Dessa mopeder börjar bli rätt värdefulla och ett effektivt sätt att sänka värdet är att sätta vinkelslipen och svetsen i ramen och hänga i en Lifanmotor eller liknade. Dessutom blir mopeden olaglig att framföra på allmän väg med en sådan motor vilket kan ställa till det om farbror blå är på hugget.

Jim Lundberg

Läs mer om flakmopeder:

Rulla till toppen