Hej! Jag har ingen fråga, utan vill dela med mig av hur jag hanterat ett problem som ofta omtalats här – ånglås på MCB 1264 Skoterett.
Efter åtskilliga stopp i långa uppförsbackar eller under vackra sommardagar lade jag en gång märke till hur det bubblade synligt i bränsleslangen innanför kåpan. Jag noterade också att slangen under körning råkat röra sig ganska nära varma delar av motorn.
Min lösning blev att med hjälp av några buntband leda bränsleslangen bort från motorn utan att orsaka några alltför skarpa böjar som skulle kunna bromsa flödet. Efter denna åtgärd har jag åtskilliga gånger korsat Västerbron i Stockholm utan så mycket som en hostning från motorn, efter att det tidigare varit omöjligt att nå krönet utan stopp oavsett väderlek.
Med vänlig hälsning /Daniel
Svar: Hej Daniel! Jag hade samma problem på min Skoterett och fick laborera rätt mycket innan jag hittade felet som även här var ånglås. Man kan se hur MCB experimenterat med olika utformningar på gälar och luftintag i karossen som täcker motorn – troligtvis för att få bort problemen med ånglås.
Min lösning blev att montera en tjockare packning mellan förgasare och cylinder för att minska värmeöverledningen från den heta cylinder till förgasarhuset. Men det verkar som att ditt trick med att flytta undan bensinslangen räcker till. Men var är din kåpa över cylindern?
Tack för ett bra tips!
Jim Lundberg






