Bensinkran på Jawa 210

Vanlig typ av bensinkran på äldre mopeder. I ena ändläget är kranen avstängd, i andra ändläget är reservläget och mittemellan dessa är kranen öppen. När man kör väljer man lägget ”Öppen”. Man kan givetvis köra på reservläget, men om man då får soppatorsk har man inget mer bränsle i tanken så att man kan ta sig till en mack.

Fråga: Hur ska bensinkranen stå när den är på? Det gäller en Jawa 210.

Anton Lergell

Svar: Jag har tyvärr ingen instruktionsbok till Jawa 210, men det vanligaste utförandet på äldre mopeders bensinkranar är att dessa har tre lägen: Stängd-Öppen-Reserv. Så länge man har relativt mycket bensin i tanken kommer det bensin i både läge ”Öppen” och läge ”Reserv”. Skillnaden mellan dessa två är att i läge ”Reserv” kan man tömma hela tanken medan man i läge ”Öppen” inte får ut all bensin utan det blir kvar några deciliter så att man kan ta sig till en bensinmack genom att slå på ”Reserv”.

Enklast är att du lossar bensinslangen från förgasaren och vrider på kranen. Slutar det rinna står kranen i läge ”Av”. Nästa läge är då läge ”Öppen” och då ska det komma bensin så länge det är mer än cirka en fjärdedels tank. Läget efter ”Öppen” är då ”Reserv”.

Jim Lundberg

Läs mer om bensinkranar:

Rulla till toppen