Kan man laga remmen på ILO Piano?

Bild från Robert.

Fråga:Hej! Jag har precis köpt en gammal moped med ILO-motor. Det står Piano på den så det kanske är modellen? När jag skulle trampa igång den så hände det inget. Pedalerna gick runt men inte själva motorn. Jag tog bort kåpan på motorns högra sida och såg då att remmen såg dålig ut (se bifogad bild).

Har letat runt på nätet men tycker att remmarna är så dyra – särskilt när jag gav tvåhundra kronor för hela mopeden. Finns det inget sätt att laga eller renovera den gamla remmen med? Alla ståltrådar ser ju hela ut!

Mvh Robert

Svar: Hade du frågat för ett år sedan hade jag rekommenderat dig att köpa en ny rem, men som tur är så dyker det hela tiden upp nya produkter. Det senaste som har dykt upp är ett enkomponents reparationslim för ILO-motorernas Synchroflexremmar.

Men detta förutsätter att majoriteten av alla ståltrådar i remmen är hela. Enstaka trådar kan man sortera bort om de gått av. Man gör då på följande vis: Man sprutar först på ett tunt lager med 5-56 eller WD 40 på kopplingskorgen och torkar av överskottet. Oljan hindrar limmet från att fastna i korgens bommar. Kopplingskorgen fungerar alltså som en ”gjutform”.

Sedan lägger man på limmet på den halva av kopplingskorgen där ståltrådarna ligger mot korgen med en spackelspade. Lägg på rikligt och sprid ut trådarna på djupet. När limmet härdat (det tar 6 till 8 timmar) så vrider man runt motorn så mycket att en ny sektion av trådarna ligger runt korgen och lägger på lim även där. Efter tre påläggningar har man kommit varvet runt och remmen är återställd.

Jim Lundberg

Byt inte remmen – laga den istället. En tub med remlagningslim räcker till två remmar och kostar bara runt 175:-. Limmet härdar på 6 till 8 timmar men tillverkaren rekommenderar ändå att man väntar ett dygn innan man häller i olja och börjar köra.

Läs mer om ILO Pianos remmar:

Rulla till toppen