
Fråga: Har en nyrenoverad motor, Zündapp KS 125 av ett proffs. I bänk lämnar den 20 bhp, lite vässad. Vid körning saknas den väntade explosionen vid 6000 rpm. Upplevelsen är som om trotteln inte lyfter fullt vid fullgas men det gör den. De sista 20% finns helt enkelt inte där. Tändningen står 1,3 före. Kokusansystem. Vad är fel? Alla mina delar användes vid bänkningen efter renovering. Kokusansystem, förgasare och motor. Annan ljuddämpare användes dock.
Varför blir det så här?
Har testat att jorda extra. Gnistan är klar, liten men intensiv.
Ola Jönsson
Svar: Jag har ingen personlig erfarenhet av att köra ”på rulle” – alltså i en testbänk, men jag har hört en del vittnesmål som påminner om din situation: att motorn verkar ge betydligt mer effekt i bänk än på vägen. Anledningen till att det skiljer sig åt verkar vara att motorn utsätts för skilda typer av belastning i testbänken jämfört med i ”verkligheten” – alltså med hojen på vägen.
Men det låter lite som att ditt huvudmunstycke kan vara för litet. Då kan det bli så att det inte händer något när man vrider på det sista med gashandtaget. Det kan till och med bli så att motorn går sämre på fullgas och piggnar till så fort man släpper lite på gasen.
Fast det är även så att tvåtaktare är väldigt känsliga för hur avgassystemet arbetar eftersom en hel del av motoreffekten kommer sig av resonansfenomen i avgassystemet. Jag har sett en hel del filmer på YouTube där man justerar in kundernas tvåtaktsmotorer i bänk och använder husets egna avgaspipa när man optimerar tändning och förgasare åt kunden. Jag tycker nog att man ska ha kundens samtliga delar monterade på motorn när man bänkar en motor eftersom det handlar om ett samspel mellan många variabler som porttider, förgasarbestyckning, tändning/tändkurvor och avgassystem
Kan du låna ljuddämparen som användes i bänken? Går inte hojen bättre med den dämparen kan det vara så som en del påstår – att ett bra resultat i bänken inte nödvändigtvis ger ett bra resultat på vägen.
Jim Lundberg



