Norsjö Carrier som tappat ettans växel

Fråga: Norsjö Carrier 1188 med tvåväxlad motor Fichtel & Sachs 505/dy köpt nytillverkad från Norsjö Mekaniska AB år 2002.

Min fråga är följande:

Efter bara något år slutade 1:ans växel att fungera därför har bara 2:ans växel använts. Nu har mopeden stått oanvänd under närmare 10 års tid men startade piggt på första försöket! Jag skulle vilja fixa så att 1:ans växel fungerar har du några tips vore jag glad.

Det går att lägga in 1:an. Det rasslar lite men hörs tydligt att den går i men när jag släpper upp kopplingen åker inte mopeden framåt – det händer liksom ingenting. Om jag lägger i 2:an kan jag ganska enkelt köra iväg.

Tycker det vore bra med en 1:ans växel för det går lite väl snabbt i svängarna ibland med 2:ans.

Tacksam för svar

Vänlig Hälsning Cecilia

Svar: Jag har inte skruvat med Sachs 505-motorn men den borde fungera på samma vis som tidigare Sachsmotorer. Där är växelfunktionen sådan att om man drar i växelvajern får man i ettan och om man släpper på växelvajern får man i tvåan.

Funktionen är i så fall följande: Vajern sitter fast i växelarmen (16) och när man vrider växelhandtaget mot ettan sträcks vajern och då vrider sig växelgaffeln (12) så att medbringaren (19) med sina fyra hål greppar tag i tapparna på ettans drev (22).

När man sedan ska lägga i tvåan vrider man växelhandtaget mot tvåans läge och då drar fjädern (13) växelgaffeln åt motsatt håll så att medbringaren (19) istället greppar tag i tapparna på tvåans drev (10). Mer avancerad än så är inte växellådan.

Det kan vara så enkelt att du måste spänna växelvajern så att ettan verkligen dras i? Detta gör man genom att vrida på vajerspännarna som brukar sitta uppe vid växelhandtaget och/eller nere vid motorn. Om detta inte hjälper kan det vara något fel inne i växellådan och då måste motorn delas för att åtgärda felet. Men börja med att titta på vajern. Om du behöver delar kan du exempelvis kolla med Mopedrenovering.se.

Jim Lundberg

Skiss som visar hur man kan dra växelvajern på två olika vis på de äldre sachsmotorerna. C & G = vajerjustering. D = innervajer. F = vajerhölje, E = växelarm. När vajern har rätt längd ska växelarmen röra sig lika långt åt bägge håll (framåt/bakåt) om man utgår från friläget som ligger i mitten. Se även länken nedan om växeljustering.

Läs mer om Norsjö Carrier

Rulla till toppen