Fråga: Vevparti till äldre Sachsmotor 50/2 handväxel. Jag har en Crescent 2000 från 1956 såld under märket Rambler där vevpartiet behöver bytas ut då det har kännbart glapp. Men när jag kollar runt på olika leverantörer så anger en del att det dom säljer inte passar på motorer med lägre motornummer än 2890926.
Min motor har nr 2537678 och därför hittar jag inget vevparti som passar. Vevstaken på min har glidlager i lilländen, men det som säljs idag verkar bara finnas med nållager. Har ni något tips för hur man löser detta?
Arne
Svar: Om du har en sådan gammal Sachsmotor har den troligtvis kedjetransmission. Om du skulle stoppa i en nyare vevaxel så passar inte transmissionens kedjedrev på den axeln. Dessutom har nyare axlar en grövre kona till svänghjulet så ditt originalsvänghjul skulle inte heller passa på en nyare axel. Då får man även byta ut tändsystemet.
Om din gamla vevaxel inte har uppslagna kilspår eller skadade gängor skulle jag rekommendera att du renoverar din originalvevaxel istället för att jaga en ny. Vevtappen på både äldre och nyare vevaxlar håller 16 mm och vevstakarna har samma c/c-mått mellan storänden och lilländen: 85 mm.
Jag tror att du ska kunna köpa en renoveringssats (vevaxel + vevlager) till senare motorer och montera den i din vevaxel. Den enda skillnaden som jag kan komma på är att man måste brotscha hålen i vevskivorna cylindriska då nya renoveringssatser inte har konisk vevtapp (som smalnar av mot ändarna). Kolla med försäljaren om det fungerar.
Det är skillnad i vikt på vevstakar äldre och senare motorer. Väger man vevstakarnas lillände när staken ligger horisontellt väger gamla stakarna 18 gram medan senare vevstakar väger 26 gram. Nya stålstakar till Sachs väger också 26 gram och att dessa har nållager till kolvbulten har ingen betydelse då dessa passar till kolvar med 12 mm kolvbult.
Detta kan möjligtvis ge lite mer vibrationer eftersom de gamla vevaxlarna har mindre motvikter på vevskivorna. Men jag har inte testat i praktiken hur det i så fall skulle bli. Tänk på att eftersom Sachs vevaxlar har koniska vevtappar så man får aldrig pressa vevtappen rakt igenom bägge vevskivorna vid demontering av vevaxeln. Man ska alltid pressa ur tappen utifrån och inåt på varje vevskiva.
Jim Lundberg






