
Fråga: Hej Jim. Vi hade kontakt i februari och ALLT fungerade efter din hjälp – tack! Nu har jag en ny fråga. Har en (numera) helt nyrenoverad Puch V3 motor från 1977. Motorn startar och går bra – MEN i avgasröret/ljuddämpare kommer det ut svart- tunn olja. Oljan var naturligtvis innan start NY (2,5 DL)
Hur är nu detta möjligt? Motorn i nyskick helt igenom.
Pratar vi om packboxproblem – mellan transmission och vevhus eller vad kan ha hänt – och hur kan oljan vara kolsvart när den bara gått några minuter?
Sune Timling
Svar: Den olja som kommer ur avgasröret är med stor säkerhet oförbränd tvåtaktsolja som har ”överlevt” förbränningen. Dagens tvåtaktsoljor är tåligare mot värme och smörjer effektivare så man kan ofta gå ner från fabriksrekommendationerna på 4 procent som gällde förr utan att motorn skadas och på köpet blir det mindre olja som hamnar i avgasröret. Vissa tvåtaktsoljor som rekommenderas i racingmotorer kan passera närmast oförbrända genom en otrimmad motor i så hög grad att det rinner svart olja ur avgasröret.
Testa med att gå ner till tre procent eller eventuellt 2 procent. 1982 hade Puch i samarbete med Castrol tagit fram en helsyntetisk tvåtaktsolja som man kallade för ”Moped 100” vilket åsyftade att man skulle blanda oljan med en del olja till 100 delar bensin – alltså endast 1 procent, Vad den oljan tog vägen vet jag inte, men det antyder ju att motorerna klarar av en rejäl oljesänkning om oljan är effektiv.
Sen kan det ju vara så att det läcker in växellådsolja i vevhuset som är orsaken till att det kommer svart olja ur avgasröret, men då borde det ryka rejält om mopeden när man kör. I så fall är det packboxen eller blockpackningen som läcker. Men räkna med att det nästan alltid kommer lite svart olja ur avgasröret nuförtiden.
Jim Lundberg




