Fråga: Hej. Om man kör med ställbart munstycke på en gammal moped när vill man då att den ska börja fyrtakta? Man vill ju inte köra den för snålt så den skär ihop.
Tomas
Svar: Om man drar in munstycket för långt så att bränsleblandningen blir för mager så ökar motortemperaturen och då kan motorn nypa. Detta gäller särskilt nyborrade cylindrar men tajta kolvspel.
Vill man vara på den säkra sidan så justerar man munstycket så att motorn börjar fyrtakta i exempelvis nedförsbackar eller medvind på plan mark – det vill säga när den varvar ur utan belastning. Det är dock inte så noga. Om motorn aldrig fyrtaktar är det bara att öppna munstycket en aning och köra ett tag igen. Så håller man på tills den fyrtaktar på höga varv.
Man kan också titta på tändstiftets färg. Är detta gråvitt så går motorn för snålt. Rätt inställning på munstycket ger en ljusbrun färg på stiftet.
Jim Lundberg





