Läckande topplockspackning på moped

Topplockspackningar utsätts för höga tryck och höga temperaturer och är därför värmetåliga och armerade med ståltrådsnät för att hålla.

Fråga: Hej! Har problem med att min topp läcker komp. Hade en packning men den gick sönder, provade utan packning men det läckte även då. Nu idag så provade jag klippa egen packning ur ett packningsark och när jag kickade utan att den starta så läckte den inte men när jag hade startat den och låtit den gå en stund så gick packningen igen och läcker lika mycket. Toppen är högkompressions och cylindern är 60cc. Nån som har någon idé?

Hampus

Svar: Ditt topplock är antingen skevt eller så är det så klent i godset att det flexar under tryck. De topplock som klarar sig utan packning är de som har en tunn ring i tätningsytan som formar sig efter ytan på cylinderns tätningsyta (Sachs och Puch). Övriga topplock måste ha en packning för att det ska bli tätt.

Temperaturen vid förbränningen kan uppgå till ett par tusen grader så om man monterar en vanlig packning av packningspapper har den snart brunnit upp. Man kan tillverka en topplockspackning av tunn kopparplåt, men den måste mjukglödgas innan montering och trots detta så kräver en kopparpackning av plåt relativt jämna tätningsytor.

Börja med att plana topplocket med ett slippapper på plant underlag. Lägg dit en ny packning som är avsedd för ändamålet och dra sedan åt topplocksmuttrarna korsvis och lite i taget. Har du en momentnyckel så drar du samtliga till 1 Kgm (10 Nm) i sista dragningen.

Jim Lundberg

Sachs (och Puch) klarar sig utan topplockspackning då de har en tunn ring (pilen) som formas mot cylinderns tätningsyta då aluminium är en relativt mjuk metall. De fyra stödklackarna utanför hålen för pinnskruvarna brukar ligga ca 0,05 mm lägre än ringen så att den senare får mest tryck på sig när locket dras fast.

Läs mer om topplockspackningar här:

Rulla till toppen